შეფასება ქართულ ენასა და ლიტერატურაში
შეფასების
კომპონენტები ქართულ ენასა და
ლიტერატურაში
საშინაო და საკლასო დავალებათა კომპონენტები
შეიძლება შეფასდეს შემდეგი ცოდნა და უნარ-ჩვევები:
·
სხვადასხვა სახის
მხატვრული და არამხატვრული ტექსტების მრავალმხრივი გააზრება-გაანალიზება და
შეფასება;
·
ტექსტების
ინტერპრეტირება;
·
ტექსტების
შედარებითი ანალიზი;
·
თხრობა;
·
მსჯელობა;
·
სხვადასხვა სახის
ტექსტების შედგენა-შეთხზვა;
·
ზეპირი
გამოსვლა/პრეზენტაცია;
·
გამომხატველობითი
კითხვა;
·
გრამატიკული და
ლექსიკური ცოდნა;
·
მართლწერა;
·
შემოქმედებითობა;
- სასწავლო
სტრატეგიების (კითხვის, წერის,
მოსმენის, ზეპირმეტყველების) გააზრებულად გამოყენება;
- მხატვრული
ხერხების ცოდნა;
- ენობრივ-გამომსახველობითი
საშუალებების ამოცნობა და გაანალიზება;
- ძირითადი
ლიტერატურული მიმდინარეობების მახასიათებლები და სხვა.
სასიცოცხლო უნარ-ჩვევები:
·
შემოქმედებითობა;
·
თანამშრომლობა (მეწყვილესთან, ჯგუფის წევრებთან);
·
სტრატეგიების გააზრებულად გამოყენება სასწავლო
საქმიანობის ხელშეწყობის მიზნით;
·
სასწავლო აქტივობებში მონაწილეობის ხარისხი.
უნარ-ჩვევები ფასდება შემდეგი დავალებებით:
- დასმულ
კითხვებზე პასუხის გაცემა;
- სხვადასხვა
ტიპის გრამატიკული და ლექსიკური სავარჯიშოები;
- დისკუსიის
მოწყობა პრობლემურ საკითხთან დაკავშირებით;
- თხზულების,
ესეის, რეფერატის შედგენა;
- ინდივიდუალური
ან ჯგუფური პრეზენტაციის მომზადება;
- სხვადასხვა
ტიპის საკითხავი და მოსასმენი ამოცანების
გადაჭრა;
- სხვადასხვა
ტიპის ზეპირი აქტივობის შესრულება დამოუკიდებლად, მეწყვილესთან ერთად ან ჯგუფურად;
- სხვადასხვა
ტიპის ტექსტის შექმნა დამოუკიდებლად, მეწყვილესთან ერთად ან ჯგუფურად;
- პროექტის
განხორციელება.
შენიშვნა: დაწყებით კლასებში განსაკუთრებული ყურადღება უნდა
მიექცეს შემდეგ უნარ-ჩვევებს:
- ხმამაღალი
კითხვა;
- ჩუმი კითხვა
(მარტივი საკითხავი ამოცანების დამოუკიდებლად გადაჭრა);
- გამოწერა;
- გადაწერა;
- კარნახით წერა;
- წარმოსახვის
უნარი;
- ეპიზოდების
თხრობა;
- შინაარსის
ვრცლად და მოკლედ გადმოცემა;
- შინაარსის
გადმოცემა საკვანძო სიტყვებზე დაყრდნობით.
შემაჯამებელი დავალებების კომპონენტი
შემაჯამებელი დავალების კომპონენტი უკავშირდება სწავლა-სწავლების შედეგს. ამ კომპონენტში უნდა შეფასდეს ერთი სასწავლო
მონაკვეთის (თემა, თავი, პარაგრაფი, საკითხი) შესწავლა-დამუშავების შედეგად მიღწეული
შედეგები. კონკრეტული სასწავლო ერთეულის დასრულებისას მოსწავლემ უნდა შეძლოს ქართული
ენისა და ლიტერატურის სტანდარტით განსაზღვრული
ცოდნისა და უნარ-ჩვევების წარმოჩენა. შესაბამისად, შემაჯამებელი დავალებები უნდა ამოწმებდეს
ქართული ენისა და ლიტერატურის სტანდარტით განსაზღვრულ შედეგებს.
შემაჯამებელ
დავალებათა ტიპები:
სტანდარტის მოთხოვნათა შესასრულებლად რეკომენდებულია
შემაჯამებელ დავალებათა მრავალი ფორმის გამოყენება. ქართულ ენასა და ლიტერატურაში შესაძლებელია
შემდეგი ტიპის შემაჯამებელი დავალებების გამოყენება:
- მხატვრული/არამხატვრული ტექსტის გაგება-გააზრება;
- სტანდარტით განსაზღვრული სხვადასხვა სახის ტექსტების
შედგენა;
·
არგუმენტირებული მსჯელობა
კონკრეტული საკითხის/თემის შესახებ;
·
ზეპირი მოხსენების
წარმოდგენა;
·
ესეის შედგენა;
·
პრობლემური საკითხის
წარმოდგენა იმიტირებული სიტუაციის (მინისპექტაკლის, როლური თამაშის და სხვ.) საშუალებით;
·
გამომეტყველებითი კითხვა
(ინდივიდუალური ან გუნდური);
·
ლიტერატურული სალონი;
·
ზეპირი გამოსვლის აუდიო
ან აუდიოვიზუალური ჩანაწერის მოსმენა და შეფასება;
·
სხვა.
მოთხოვნები,
რომლებსაც უნდა აკმაყოფილებდეს შემაჯამებელი დავალებები:
- დავალების თითოეულ ტიპს უნდა ახლდეს შეფასების
ზოგადი რუბრიკა (თუ რეცეფციული /გაგება-გააზრება/ დავალებაა, მაშინ შეფასების
სქემა უნდა ახლდეს თითოეულ ტესტურ კითხვას);
- ზოგადი რუბრიკა უნდა დაზუსტდეს კონკრეტული დავალების,
პირობისა და განვლილი მასალის გათვალისწინებით;
- 10 ქულა უნდა გადანაწილდეს რუბრიკაში შემავალ კრიტერიუმებზე;
- მითითებული უნდა იყოს სტანდარტის ის შედეგები, რომელთა
შემოწმებასაც ემსახურება შემაჯამებელი დავალება.
ზოგადი რუბრიკის ნიმუში
შეფასების
ზოგადი რუბრიკა ზეპირი შემაჯამებელი
დავალებებისათვის:
· პირობასთან
შესაბამისობა;
· კომუნიკაციური
უნარ-ჩვევები;
· ენობრივი უნარ-ჩვევები;
· შემოქმედებითი
უნარ-ჩვევები.
კონკრეტული რუბრიკის ნიმუში
ნიმუში
1. შემაჯამებელი დავალება ზეპირმეტყველებაში
დავალების
პირობა:
გაეცანით
მოცემულ თვალსაზრისს და მოამზადეთ ზეპირი გამოსვლა, რომელშიც:
ა)
წარმოადგენთ თქვენს
მოსაზრებას ამ თვალსაზრისთან დაკავშირებით;
ბ) მოიყვანთ არგუმენტებსა და
მაგალითებს თქვენი მოსაზრების დასამტკი-ცებლად;
გ) გამოიტანთ დასკვნას/დასკვნებს.
ზეპირი
მოხსენების მაქსიმალური დროა 5
წუთი.
ქულები
|
|
პირობასთან შესაბამისობა
|
|
იცავს
დროის ლიმიტს
|
0 - 1
|
იცავს
პირობის შინაარსობრივ მოთხოვნებს (მოსაზრება, არგუმენტები,
დასკვნა)
|
0 - 0, 5 - 1
|
კომუნიკაციური უნარ-ჩვევები
|
|
გასაგებად აყალიბებს მოსაზრებას და თანამიმდევრულად
ავითარებს მას
|
0 – 1- 2
|
მოჰყავს ადეკვატური არგუმენტები და მაგალითები
|
0 - 1- 2
|
გამოაქვს ადეკვატური დასკვნა
|
0 - 1
|
ენობრივი უნარ-ჩვევები
|
|
ადეკვატურად იყენებს ზეპირი მსჯელობისათვის
დამახასიათებელ არავერბალურ საშუალებებს
(მაგ., ჟესტიკულაციას, ინტერვალს საუბარში, ხმის სხვადასხვა დონეს და ა.შ.)
|
0-1 |
იყენებს მსჯელობითი ტექსტისათვის დამახასიათებელ
ენობრივ-გრამატიკულ ფორმებსა და ენობრივ კონსტრუქციებს (მაგ. განკერძოებულ
სიტყვებს, გამოთქმებს, ჩართულს, პირობით-შედეგობით კონსტრუქციას და ა.შ.)
|
0 - 1
|
შემოქმედებითი უნარ-ჩვევები
|
|
აქვს საინტერესო მოსაზრებები, მოჰყავს
ორიგინალური არგუმენტები, მაგალითები
|
0 - 1
|
ქულათა მაქსიმალური რაოდენობაა
10
(ქულები
მრგვალდება მთელის სიზუსტით)
|
შემაჯამებელი
დავალების სტანდარტთან შესაბამისობა:
ქართ. VIII. 1. მოსწავლეს შეუძლია კონკრეტულ საკითხებზე მსჯელობის მოსმენა და საკუთარი
თვალსაზრისის წარმოდგენა აუდიტორიის წინაშე.
ქართ. VIII. 3. მოსწავლეს შეუძლია მსჯელობის ძირითადი ენობრივი მახასიათებლების ამოცნობა
და გამოყენება.
Txzulebis
Sefasebis kriteriumebi
(maqsimaluri qula 10)
I kriteriumi _ davalebis adekvaturad gageba da
gaazreba, faqtobrivi Secdoma, naSromis ageba da organizeba. (maqsimaluri qula
2)
2 Qqula
davalebis
piroba adekvaturad aris gagebuli da Rrmadaa gaazrebuli; ar aris daSvebuli
faqtobrivi Secdoma; naSromi kargad aris
agebuli, monakveTebi Tanmimdevrulad da logikurad enacvleba erTmaneTs; abzacebi
sworadaa gamoyofili.
1 qula
davalebis
piroba mTlianobaSi adekvaturadaa gagebuli da gaazrebuli, Tumca erT SemTxvevaSi
SeiniSneba davalebis pirobis araadekvaturi gageba, an davalebis piroba
mTlianobaSi adekvaturadaa gagebuli da gaazrebuli, magram daSvebulia erTi
faqtobrivi Secdoma, an davalebis piroba mTlianobaSi adekvaturadaa gagebuli da
gaazrebuli, magram darRveulia teqstis logika, zogan abzacebi arasworadaa
gamoyofili.
0 qula
davalebis
piroba mTlianobaSi araadekvaturadaa gagebuli,
darRveulia teqstis logika da abzacebi saerTod ar aris gamoyofili.
II kriteriumi_ mosazrebaTa argumentireba, teqsturi masaliT gamyareba, adekvaturi citireba ( maqsimaluri qula 2).
2 qula
msjeloba argumentirebulia da gamyarebuli teqsturi masaliT, citireba
adekvaturia.
1 qula
msjelobisas argumentebi aradamajerebelia, naklebad aris gamyarebuli teqsturi
masaliTa da adekvaturi citirebiT.
0 qula
msjelobisas argumentebi aradamajerebelia, saerTod araa gamyarebuli teqsturi
masaliT anda moyvanilia araadekvaturi citireba.
III kriteriumi _ damoukidebeli azrovneba da zogadi ganaTleba (maqsimaluri qula
1)
1 qula
naSromSi gamovlinda moswavlis damoukidebeli azrovnebis unari, zogadi
ganaTleba.
0 qula
naSromSi ar gamovlinda moswavlis damoukidebeli azrovnebis unari, zogadi
ganaTleba.
IV kriteriumi _ leqsika da stili (maqsimaluri qula @).
2 qula
naSromSi azri enobrivad zustad da mkafiodaa gamoxatuli, daSvebulia mxolod
oriode stilisturi xarvezi.
1 qula
naSromSi azri gasagebia, magram leqsika mwiri. gvxvdeba 2-ze meti
stilisturi xarvezi.
0 qula
naSromi stilisturad gaumarTavia.
V kriteriumi _ sintaqsuri konstruireba ( msazRvrel- sazRvrulis urTierToba
brunvasa da ricxvSi, saxelisa da zmnis urTierToba ricxvSi TandebulTa xmarebis
wesebi). (maqsimaluri qula 1).
1 qula
naSromSi daSvebulia 2 sintaqsuri Secdoma.
0 qula
naSromSi daSvebulia 2-ze meti sintaqsuri Secdoma.
VI kriteriumi _ morfologia, orTografia, punqtuacia (maqsimaluri qula 2).
2 qula
naSromSi ar aris daSvebuli 9-ze meti am tipis Secdoma.
1 qula
naSromSi ar aris daSvebuli 12-ze meti am tipis Secdoma.
0 qula
naSromSi daSvebulia 12-ze meti am tipis Secdoma.
No comments:
Post a Comment